Stap 1: Creëer een draagvlak

Als het niet mogelijk is om leden van het mondzorgteam te vinden die vrijwillig deel willen uitmaken van het team, kan de directie de leden aanwijzen. Ook andere actoren binnen het woonzorgcentrum kunnen deel uitmaken van het mondzorgteam (ergotherapeut, logopedist…). Zonder een draagvlak binnen de organisatie is het echter niet mogelijk om het project uit te voeren.

Als het de eerste keer betreft dat je de opleiding geeft gaat die bij voorkeur door op een dinsdag of donderdag. Op deze dagen is er een tandarts van Gezonde Mond ter beschikking die de opleiding kan begeleiden, moest dit nodig zijn. Indien nodig is een woensdag ook een mogelijkheid.

Het belangrijkste is dat de Mondzorglijn wordt voorgesteld in de organisatie (belang mondzorgbeleid, doel mondzorgbeleid, voorstelling leden mondzorgteam, de stappen die zullen worden uitgevoerd).

Via deze link staan er verschillende materialen om te verspreiden via social media of het bewonerskrantje bijvoorbeeld. Andere voorbeelden die kunnen helpen bij het bekendmaken van het project.:

  • mini kick-off momentjes werden georganiseerd op afdelingsniveau met 1 familielid erbij.
  • Projectie van het promotiefimpje ‘de mondzorglijn op een centrale TV
  • een gezamenlijk poetsmoment organiseren,
  • een pinata in tandvorm kopen
  • verkleden als een tand
  • bingospel, ganzenbord,kwartet…

Vraag eens naar het animatie team van het WZC. Vaak staan ook de ergotherapeuten ook mee in zo’n team voor dagdagelijkse bezigheden en organiseren van evenementen. De beste ideeën komen vaak van hen zelf!

Er wordt van de zorgverleners verwacht dat ze als deel van het opmaken van het individueel preventief mondzorgplan een screening doen bij alle bewoners. Dit heeft als doel om te weten welke dagelijkse mondzorg nodig is en of er doorverwijzing naar een tandarts nodig is. Het is niet de bedoeling dat ze aan nauwkeurige diagnostiek doen aangezien ze daar inderdaad niet voor opgeleid zijn.

Als zorgverleners deze vraag stellen of ze dit zelf moeten kunnen, dan betekent dat het doel van de mondzorglijn misschien nog niet duidelijk is overgebracht. Neem je tijd om jouw functie, alsook de doelstellingen van de methodiek, duidelijk te maken. Bv. ‘Ik kom slechts tijdelijk als procesbegeleider, ik kan jullie nu helpen om dit te kunnen, maar wat als ik weg ben? Dan is het de bedoeling dat het mondzorgteam over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om mondgezondheidsproblemen te detecteren en te kunnen doorverwijzen naar de tandarts indien nodig’.

Maak duidelijk wat ze wel en niet moeten kunnen en hou zoveel mogelijk rekening met het niveau van het zorgpersoneel.

Wordt de haalbaarheid in vraag gesteld, vraag dan door wanneer het wél mogelijk is voor hen. Dat kan over de tijdstip van de dag gaan (bv. ‘s morgens te druk met alle andere verzorgingen), of liever met 2 verpleegkundigen in de mond kijken i.p.v. elk voor zich, nog een bijscholing organiseren waarbij praktische tips worden gegeven,…). Bij weerstand kan je proberen zoeken wat daar meer achter zit en die weerstand proberen ombuigen naar hun mogelijkheden. Als je hierover extra info wilt, kan Gezonde Mond jou ondersteuningsmaterialen rond coachingsvaardigheden (lesopnames, een overzicht met tips rond motivationele gespreksvoering, boeken, interessante artikels,…) bezorgen.